ماجرای فتح قلعه خیبر توسط امام علی (ع)/ فتنهگران عامل اصلی جنگ خیبر بودند
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۸۰۳۵
امام علی (ع) درباره فتح خیبر فرمودند: «من هرگز آن در را با قدرت بشری از جای نکندم، بلکه در پرتو نیروی خداوندی و با قلبی مطمئن به قیامت، انجام دادم.» - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از ماجراهای مهمی که در تاریخ اسلام روی داده و حضور حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) در آن بسیار درخشنده و حائز اهمیت بوده، ماجرای فتح خیبر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با دکتر راضیه امینی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس اسلامی، انجام داده به بررسی رویدادهای مربوط به جنگ خیبر پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح میدهد، خیبر درواقع نام یک منطقه است که بسیار وسیع و حاصلخیز بوده و در حدود 160 کیلومتری شمال مدینه قرار دارد. این منطقه در دوران پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله در اختیار یهودیان بود. در منطقه خیبر حدود شش و به روایتی هفت قلعه وجود داشت که یهودیان آنها را بنا کرده بودند. آنها در کنار هر قلعه، برج مراقبت ساخته بودند تا ورود و خروج افراد به قلعه مورد مراقبت باشد و نگهبانهایی که در آن برجهای مراقبت گماشته بودند گزارش ورود و خروج افراد را به روسای قلعه میرساندند. در جنگی که میان مسلمانان با فتنه گران خیبر روی داد، این قلعهها با رشادتهای مسلمانان و به خصوص امام علی علیه السلام فتح شدند و با پیروزی لشکر اسلام بعد از حدود 14 روز، جنگ به اتمام رسید.
فتنه گران عامل اصلی جنگ خیبر بودند
ماجرای اصلی جنگ خیبر چه بود و این اتفاق در چه سالی روی داده است؟
خیبر درواقع نام یک منطقه است که بسیار وسیع و حاصلخیز بوده و در حدود 160 کیلومتری شمال مدینه قرار دارد. این منطقه در دوران پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله در اختیار یهودیان بود.
با این وجود چرا بین مسلمانان و یهودیان در آن دوران جنگ روی داد؟ آیا این جنگ، جنگ میان ادیان بوده؟
دقت کنید که اسلام دین آزادی بیان است و پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله با دوستی و محبت مردم را به اسلام دعوت می کردند، نه با جنگ و مبارزه مسلحانه. به این ترتیب اصل واقعه خیبر و جنگی که در آن منطقه روی داد دلایل دیگری داشته است.
چه دلایلی؟
مردم یهودی مذهبی که در منطقه خیبر زندگی می کردند، یک گروه از یهودیان فتنهجوی مدینه را در منطقه خودشان پناه دادند و با دیگر دشمنان اسلام همکاری و همراهی کردند. به این ترتیب تبدیل شدند به یک خطر جدی در برابر مسلمانانی که میخواستند با صلح و دوستی در کنار ادیان دیگر زندگی کنند. به این صورت بود که رسول خدا صلیالله علیه و آله متوجه فتنه آنها در منطقه خیبر شدند.
شناخت گوشهای از ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)/ رمز همکفو بودن امام علی(ع) با حضرت زهرا(ع) چه بود؟ضرورت انس با قرآن در کلام آیتالله بهجت(ره)/ چگونه از قرآن، بهره معنوی و جسمانی ببریم؟وجود عصمت حضرت زینب (س) در کلام آیتالله بهجتمسیر استراتژیک حرکت پیامبر صلوات الله علیه به سوی خیبر
همین ماجرا باعث شروع جنگ خیبر شد؟
بله. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله بعد از این که از حدیبیه برگشتند، یکی از یاران خود را در مدینه به عنوان نماینده خودشان قرار دادند تا به امور مسلمانان رسیدگی کند و بعد خودشان به سمت منطقه خیبر حرکت کردند. وقتی فاصله خیبر تا مدینه را در نظر بگیریم با نوع جابهجاییهایی در آن دوران، تقریباً آن حضرت سه شبانهروز در راه بودند تا به منطقه خیبر رسیدند.
البته در این میان آن حضرت از مسیر میان خیبر و غطفان عبور می کردند تا حضورشان در این مسیر مانع از کمکرسانیهای مردم منطقه غطفان به یهودیان فتنهجوی خیبر شود؛ اما یکی از مردم غطفان به نام عینیه بن حصن فزاری همراه با چهار هزار نفر از این مسیر در راه عبور بود تا به فتنه گران خیبر کمک برساند.
وقتی با پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله مواجه شدند، آن حضرت به او پیشنهاد داد تا از این کمک خودداری کند و به ازای آن نیمی از محصولات میوه خیبر برای آنها باشد. عینیه با سرکشی و گستاخی این پیشنهاد را قبول نکرد و اعلام کرد که از کمک به آنها منصرف نمیشود در حالی که خیلی زود از لشکر مسلمانان دچار ترس زیادی شد و بدون اینکه از میوههای خیبر نصیبی برده باشد، از راه کمک به فتنه گران خیبر برگشت.
قلعههای خیبر
در روایتها عنوان شده که در قلعه خیبر به دست مبارک حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام از جا کنده شده است. در اینجا این سؤال به ذهن میرسد که چرا در آن منطقه قلعه بوده است؟ آیا خیبر منطقه جنگی یا مقر حکومت بوده؟
در منطقه خیبر حدود شش و به روایتی هفت قلعه وجود داشت که یهودیان آنها را بنا کرده بودند. آنها در کنار هر قلعه، برج مراقبت ساخته بودند تا ورود و خروج افراد به قلعه مورد مراقبت باشد و نگهبانهایی که در آن برجهای مراقبت گماشته بودند گزارش ورود و خروج افراد را به روسای قلعه میرساندند.
در جنگی که میان مسلمانان با فتنه گران خیبر روی داد، این قلعهها با رشادتهای مسلمانان و به خصوص امام علی علیه السلام فتح شدند و با پیروزی لشکر اسلام بعد از حدود 14 روز، جنگ به اتمام رسید.
کنده شدن در قلعه خیبر به دست مبارک امام علی علیه السلام
در تاریخ بسیار نوشته و تکرار شده که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در فتح خیبر نقش مهمی داشتهاند. در این باره چه اطلاعات مستندی موجود است؟
دقت کنید که منطقه خیبر دارای هفت قلعه بزرگ و مهم بود. در اوایل جنگ دو قلعه فتح شد ولی برای فتح قلعه سوم به بعد مشکلاتی به وجود آمد. چراکه فتنه گران یهود از بالای قلعهها با منجنیق مسلمانان را هدف سنگهای خود قرار میدادند و در این مورد بسیار سرسختی کردند. به همین علت لشکر اسلام شهدایی در این جنگ داشت و چندین روز این مبارزه طول کشید.
در تاریخ طبری و برخی منابع دیگر این طور نوشته شده که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله ابتدا خلیفه اول را برای فتح قلعه فرستادند ولی او موفق نشد و دست خالی و با دادن شهدایی بازگشت.
بار دیگر آن حضرت خلیفه دوم را فرستادند که او هم توفیقی به دست نیاورد بلکه تعداد زیادی از مسلمانان کشته شدند و با توصیفی که بعد از بازگشت از مقاومت فتنه گران میکرد، باعث ایجاد هراس در میان مسلمانان میشدند.
در این مرحله بود که رسول خدا صلوات الله علیه، امام علی علیه السلام را برای فتح قلعه فرستادند؟
بله. در این شرایط بود که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله همه لشکر اسلام را جمع کرده و فرمودند: «پرچم را به دست کسی میدهم که خدا و پیامبر خدا را دوست دارد و خدا و پیامبر هم او را دوست دارند و خداوند این قلعه را با دستان او میگشاید. او مردی است که هرگز پشت به دشمن نکرده و از صحنه نبرد فرار نمیکند.» سپس پرچم را به دستان مبارک حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام دادند.
روز بعد رسول خدا صلیالله علیه و آله به امام علی علیه السلام دستور دادند که به سراغ نمایندگان قلعه بروند و آنها را به اسلام دعوت کنند، اگر قبول نکردند آنها را با وظایف خود تحت ادای اسلام از پرداخت جزیه و خلع سلاح آشنا کرده و در غیر این صورت با آنها بجنگند.
وقتی امام علی علیه السلام به سوی قلعه رفتند، دو نفر به نامهای محرب و حارث که از شجاعترین مردان آن منطقه بودند با آن حضرت جنگیدند و فوراً بدن بیجانشان روی زمین افتاد. بعد از این مراحل، ماجرای کنده شدن در قلعه خیبر توسط دستان مبارک امام علی علیه السلام روی داد که مورد تعجب همه مردم در طول تاریخ قرار گرفت.
آیا در مورد وزن و جنس آن در اطلاعاتی وجود دارد؟
بله. در منابع تاریخ نوشته شده که آن در از جنس سنگ بوده و در بزرگی بود که وزن بسیاری داشت. بعد از آن ماجرا از امام علی علیه السلام سؤال کردند که آیا سنگینی و وزن آن در را احساس کردید؟ فرمودند: «به همان قدری که از سپر خود احساس سنگینی میکردم.»
در روایت دیگری هم نوشته شده که فرمودند: «من هرگز آن در را با قدرت بشری از جای نکندم، بلکه در پرتو نیروی خداوندی و با قلبی مطمئن به روز قیامت و راضی از آن، انجام دادم.»
سرانجام ساکنان منطقه خیبر
اشاره کردید که منطقه خیبر سرسبز و حاصلخیز بود. سرنوشت یهودیانی که قبلاً در این منطقه زندگی می کردند چه شد و برای محصولات چه تصمیمی گرفته شد؟
بعد از اینکه مسلمانان بر گروه فتنه گران پیروز شدند، پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله لطف و مرحمت بسیار بزرگی در حق اهالی خیبر کردند. آن حضرت قبول کردند که یهودیان در همان منطقه ساکن باشند و به زراعت و زندگی خودشان بر روی زمینهای خود ادامه بدهند، فقط درآمد خود را با مسلمانان تقسیم کنند.
ماجرای خیبر در آیات قرآن
آیا در مورد ماجرای فتح خیبر و رشادتهای امام علی علیه السلام در آیات قرآن کریم اشارهای شده است؟
بله. ماجرای فتح خیبر در دو آیه از قرآن کریم مطرح شده است. یک بار در آیه 15 از سوره فتح که میفرماید: «سَیقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انطَلَقْتُمْ إِلَى مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْکمْ یرِیدُونَ أَن یبَدِّلُوا کلَامَ اللَّهِ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا کذَلِکمْ قَالَ اللَّهُ مِن قَبْلُ فَسَیقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا بَلْ کانُوا لَا یفْقَهُونَ إِلَّا قَلِیلًا» به این معنا که: هنگامى که شما براى به دست آوردن غنائمی حرکت کنید، متخلّفان (حدیبیه) مىگویند: بگذارید ما هم در پى شما بیاییم، آنها مىخواهند کلام خدا را تغییر دهند؛ بگو: هرگز نباید به دنبال ما بیایید؛ این گونه خداوند از قبل گفته است. آنها به زودى مىگویند: «شما نسبت به ما حسد مىورزید!» ولى آنها جز اندکى نمىفهمند!
یک بار هم در سوره نساء آیه 94 در مذمت نوع عملکرد یکی از مسلمانان در برخورد با یکی از یهودیان فدک که از توابع خیبر بوده، میفرماید: «یأیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا ضرَبْتُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَ لَا تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ کَذَالِکَ کُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ کاَنَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا» به این معنا که: اى کسانى که ایمان آوردهاید! هنگامى که در راه خدا گام مىزنید (و به سفرى براى جهاد مىروید) تحقیق کنید و به خاطر اینکه سرمایه ناپایدار دنیا (و غنایمى) به دست آورید، به کسى که اظهار صلح و اسلام مىکند نگویید: «مسلمان نیستى» زیرا غنیمتهای فراوانى (براى شما) نزد خداست. شما قبلاً چنین بودید و خداوند بر شما منّت نهاد (و هدایت شدید). پس (به شکرانه این نعمت بزرگ) تحقیق کنید. خداوند به آنچه انجام مىدهید آگاه است.
افشای اسرار دلها در سوره فتح
در سوره مبارکه فتح اشاره شده که عدهای میخواهند کلام خداوند را مبدل کنند. این ماجرا در جریان جنگ خیبر چگونه روی داد؟
اشاره کردیم که نبرد خیبر بعد از صلح حدیبیه اتفاق افتاد. قبل از آغاز جنگ، رسول خدا صلوات الله علیه به امر خدای متعال به مؤمنان مژده دادند که قلعه خیبر را فتح خواهند کرد. رسول خدا صلیالله علیه و آله به مؤمنان فرمودند که در این جنگ فقط افرادی می توانند شرکت کنند که در حدیبیه حضور داشتهاند و غنیمتهای جنگی هم به این افراد میرسد، پس هر کسی که در جریان حدیبیه تخلف کرده، نمیتواند در خیبر شرکت کند و نصیبی از غنیمتهای آن هم نخواهد داشت.
به هر حال گروهی از مسلمانان در حدیبیه شرکت نکرده بودند. وقتی خبر سخن رسول خدا صلوات الله علیه به آنها رسید، طمع غنیمتها را کردند و از آن حضرت اجازه خواستند تا در جنگ خیبر شرکت کنند. البته این درخواست برای شرکت در جنگ به این علت بود که آنها مژده پیروزی مسلمانان در خیبر را از آن حضرت شنیده بودند. پس فقط به طمع غنیمت آمده بودند و روحیه جهاد در راه خدا را نداشتند.
البته آنها اطلاع نداشتند که قبل از درخواستی که کردهاند، آیههای سوره مبارکه فتح نازل شده و از نیت درونی آنها پرده برداشته است. چون در این آیات میفرماید: «سَیقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انطَلَقْتُمْ إِلَى مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْکمْ یرِیدُونَ أَن یبَدِّلُوا کلَامَ اللَّهِ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا کذَلِکمْ قَالَ اللَّهُ مِن قَبْلُ فَسَیقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا بَلْ کانُوا لَا یفْقَهُونَ إِلَّا قَلِیلًا؛ به زودى آنهایى که از شرکت در جهاد تخلف کردند وقتى که مىروید که غنیمتهاى جنگى را بگیرید خواهند گفت بگذارید ما هم با شما بیاییم. اینان مىخواهند کلام خداى را مبدل نمایند. بگو: نه شما هرگز ما را پیروى نمىکنید و این را خداى تعالى قبلاً به من خبر داده. وقتى این را بشنوند خواهند گفت: شما به ما حسد مىورزید ولى باید بدانند که جز اندکى فهم ندارند.»
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جنگ پیامبر ص اهل بیت علیهم السلام قرآن و عترت امام علی ع جنگ پیامبر ص اهل بیت علیهم السلام قرآن و عترت امام علی ع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حضرت امیرالمؤمنین امام علی اسلام صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام ورود و خروج افراد صلوات الله علیه منطقه خیبر ماجرای فتح لشکر اسلام امام علی ع قلعه خیبر آن منطقه غنیمت ها فتح خیبر جنگ خیبر فتح قلعه رسول خدا آن حضرت قلعه ها فتح شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ارسال ۲۰۰ مقاله ملی و بینالمللی به کنگره جهانی حضرت رضا(ع)
زهره نصرت خوارزمی دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) از ارسال ۲۰۰ مقاله در سطح ملی و بین المللی به دبیرخانه کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) خبر داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با بیان اینکه مشارکت کنندگان در بخش بین المللی لزوما مسلمان و شیعه نیستند، اضافه کرد: شرکت کنندگان در کنگره حضرت رضا (ع) از نژادها، کشورها و طبقات مختلف هستند. در ابتدا 116 کتاب به 24 زبان با دسترسی باز در اختیار محققان قرار گرفت و جلسات متعددی شکل گرفت و اساتید دانشگاههای بزرگی در رشتههای مطالعات اسلامی و شیعه پژوهی که در این کنگره شرکت میکنند توانستهاند با ادبیات رضوی ارتباط برقرار کنند.
خوارزمی گفت: تلاش کردیم در برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) تعدد جغرافیایی و تکثر هویتی دیده شود. از بورکینافاسو تا برزیل، از توکیو تا میشیگان، از همه قارهها شرکت کننده و از نژادها و ادیان مختلف داریم.
دبیر بخش بینالملل کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به برگزاری پیشنشستهای کنگره در واتیکان و عراق اظهار کرد: در یکی از پیشنشستها که در واتیکان برگزار شد از مرکز مریم شناسی بیروت، از یونان، رم و واتیکان شرکت کننده داشتیم. همچنین در دو جلسهای که در بغداد عراق برگزار شد از کویت، مراکش، مصر و عراق شرکت کرده بودند. تلاش کردیم هر محلفی، محفل گفتوگو برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا (ع) باشد.
وی اضافه کرد: از آنجایی که امام رضا (ع) اهل احتجاجات و گفت وگو با غیر بودند و همچنین روایتهای متعددی از مواجهه ایشان با مسیحیان و زرتشتیان وجود دارد، یکی از شرکت کنندگان در جشنواره کشیشی انگلیسی است که آیات انجیل را در حوزه عدالت و مقارن آن را با ادبیات رضوی کنار هم قرار داده است. این نشان میدهد که فهم ما از عدالت به هم نزدیک است و این عدالت مبنای خوبی برای تعاملات آینده در جهان است که این نیاز بیش از پیش احساس میشود.
خوارزمی با بیان اینکه در صربستان هیچ کتابی به زبان صربی درباره امام رضا (ع) وجود ندارد، ادامه داد: هم اکنون کتاب «امام رضا (ع)؛ دانای خاندان محمد (ص)» در حال ترجمه به زبان صربی است و جالب است که صاحب انتشارات در آن کشور به واسطه تماشای سفرهای اربعین به فرهنگ شیعی علاقمند شده و داوطلب انتشار این کشور شده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در پایان گفت: عراق، لبنان، بورکینافاسو، مالی، آمریکا، اسپانیا، هلند، انگلیس، بلژیک، مراکش، گرجستان، تایلند، بوسنی و ... ازجمله کشورهایی هستند که در کنگره بین المللی حضرت رضا (ع) شرکت خواهند داشت.
انتهای پیام/